اپسیلون

درباره سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری و اجتماعی

اپسیلون

درباره سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری و اجتماعی

TiaPlus یک نرم افزار کامل برای انواع تحلیلهای سوال و آزمون تحت نظریه کلاسیک است که علاوه بر تحلیل های معمول،گستره وسیعی از تحلیلها را نیز در بر دارد.در این صفحه که حاوی یک فایل pdf است می توانید خلاصه ای از امکانات این نرم افزار را مشاهده کنید.برای اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه کنید.
برای دریافت راهنمای کاربری از این لینک اقدام کنید.
برای دریافت نرم افزار  از این لینک اقدام کنید.
برای نمونه ای از کاربرد این نرم افزار در مقالات می توانید اینجا کلیک کنید.

CTT

نظرات  (۲)

با سلام
قصد دارم میزان رضایت شغلی پرستاران خانم را با استفاده از پرسش نامه ایی 30 سئوالی بررسی کنم.حجم نمونه لازم برای انجام آنالیزهای روایی و پایایی چقدر است؟
کل پرستاران خانم بیمارستانهای موجود در طرح 500نفر می باشند.

پاسخ:
سلام.  حجم نمونه بستگی به تعداد سوالات پرسشنامه، ابعاد و نیز نوع تحلیلی که قصد دارید انجام بدید داره. بعضی منابع به حداقل حجم نمونه 30 تایی (براساس قاعده اعداد بزرگ) اشاره کرده اند اما منطقا هرچی تعداد نمونه بالاتر باشه بهتره. اگر قصد انجام تحلیل عاملی دارید، طبق قاعده سرانگشتی، حداقل به 3 تا 5 آزمودنی به ازای هر سوال نیاز دارید.
با تشکر
تعداد سئوالات پرسش نامه: 30سوال که 6 گویه تقسیم شده.
ابعاد به چه معنا هست؟
 تحلیل های مورد نظر:من قصد دارم تحلیل های الفای کرونباخ،روایی همگرایی و افتراقی را انجام بدهم و تحلیل عاملی اکتشافی هم استفاده کنم.برای این منظور حجم نمونه لازم چقدر هست؟لطفا منابع رو هم ذکر کنین.

برای تحلیل عاملی تائیدی چه حجم نمونه ایی لازم هست؟

اگر چندین پرسشنامه داشته باشم که روابطشان قبلا بررسی شده است از چه تحلیلی باید استفاده کنم برای به دست اوردن همان مدل؟ و چه حجم نمونه ایی لازم دارد؟
پاسخ:
1) منظور از "ابعاد" خرده مقیاسهای پرسشنامه هست. یعنی سوالات پرسشنامه رو میشه به زیرمجموعه هایی تقسیم کرد که هر کدوم معرف یک سازه باشند.
2) برای حجم نمونه منابع زیادی هست و شرایط متفاوتی وجود داره که اینجا مجال بحث و بسطش نیست. به این منابع رجوع کنید:



3) متوجه سوال آخر شما نشدم. توصیه میکنم از طریق ایمیل با جزییات بیشتر مطرح کنید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی