اپسیلون

درباره سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری و اجتماعی

اپسیلون

درباره سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری و اجتماعی

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۲ ثبت شده است

روش آماری تحلیل عاملی یکی از پرکاربردترین روشهای آماری به ویژه در حوزه علوم رفتاری است. یکی از کارکردهای مهم این روش آماری،تلخیص حجم زیادی از متغیرها به تعداد کمتری عامل و یا مولفه است به شکلی که این تعداد عوامل یا مولفه های کمتر بتوانند بخش زیادی از واریانس متغیرهای متعدد اولیه را تبیین نماید. اگرچه قدمت این روش به بیش از صد سال قبل باز میگردد اما با توجه به بروز نکات و نیازهای جدید در این رابطه،همچنان شاهد توسعه و پیشرفت این روش آماری هستیم.
با توجه مقیاس اندازه گیری متغیرهای اولیه، نوع ساختار عاملی موردنیاز، هدف از تحلیل عاملی و سایر الزامات نظری، می توان طیف متنوعی از انواع برآوردگرها،روشهای استخراج عوامل و چرخشهای عاملی مدنظر را قرار داد. اگرچه نرم افزار SPSS دارای تحلیل عاملی نسبتا کارآمدی است اما تنها می تواند داده های پیوسته را مورد تحلیل قرار داده
اگر به دنبال نرم افزاری هستید که گستره وسیعی از تحلیلهای مرتبط با نظریه کلاسیک و سوال-پاسخ را با هم یکجا داشته باشد قطعا jMetrik یکی از اولین گزینه های شما خواهد بود. این نرم افزار رایگان تحت java نوشته است و برخی از ویژگیهای این نرم افزار به قرار زیر است:
  • برازش مدلهای دو و چند ارزشی (عموما خانواده Rasch) به همراه شاخصهای مربوطه و نمودار فرد-سوال (Item-Person map)
  • همترازسازی تحت IRT
  • مقیاس پردازی تست