اپسیلون

درباره سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری و اجتماعی

اپسیلون

درباره سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری و اجتماعی

می توان گفت که با ظهور و ابداع نظریه سوال-پاسخ روشها و تکنیک های جدیدی برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از اجرای آزمونها فراهم شد. این نظریه با توجه به چارچوبی که مبتنی بر آن است  امکان همترازسازی و ارتباط دادن آزمونها، بررسی سوگیری سوال و تست و نیز زمینه ای برای ساختن آزمونهای بهتر و دقیق تر را فراهم نمود. در مدلهای اولیه نظریه سوال-پاسخ، چنین فرض میشد که عامل زیربنایی عملکرد آزمونی در تست یا آزمون، تک بعدی است بدین معنی که تنها یک توانایی می توان برای توصیف روابط بین سوالها و عملکرد فرد در آزمون بکار رود. اما با توسعه این نظریه و نیز سهولت پیاده سازی مدلهای پیچیده تر، مدل ها و روشهای آماری مبتنی بر در نظر گرفتن عوامل زیربنایی متعدد (چند بعدی) برای تحلیل آزمون ها نیز ارائه شد که تحت عنوان نظریه سوال-پاسخ چند بُعدی( Multidimensional Item Response Theory  or MIRT ) شناخته می شوند. در حال نرم افزارهای متعددی برای تحلیل داده های مبتنی بر نظریه سوال-پاسخ چند بعدی وجود دارد که هر کدام دارای نقاط قوت و ضعف هستند.
یکی از این نرم افزارها، نرم افزار MIRT است که بوسیله کِس گلاس ( Cees Glas) استاد دانشگاه توئِنته (Twente) هلند طراحی شده است. این نرم افزار از گستره وسیعی از مدلهای دو و چند ارزشی، روشهای مختلف برآورد پارامتر مانند تکنیکهای مبتنی بر روش درستنمایی بیشینه و بیز پشتیبانی می کند. همچنین این نرم افزار امکان تحلیل سوال، سوگیری سوال و برازش فرد را نیز دارا می باشد. علاوه بر این، طرحهای مختلفی از جمع آوری داده از جمله طرحهای بکار رفته در آزمونهای بین المللی مانند PISA نیز در این نرم افزار در نظر گرفته شده است. این نرم افزار تحت ویندوز 64 بیت بوده و رابط کاربری ساده و مناسبی دارد.
نرم افزار و راهنمای استفاده از آن را می تواند از اینجا دانلود نمایید
 

IRT

نظرات  (۱۴)

  • قاسم کشاورز
  • عرض سلام و خسته نباشید
    امیدوارم که بنده رو به یاد داشته باشید، دانشجوی سنجش علامه بودم و در کلاس آموزشی لیزرل افتخار داشتم که شاگردتون باشم و مطالب مهمی رو از شما یاد بگیرم. اپسیلون رو در وبلاگ آقای ضرغامی دیدم و با ورود به اون شگفت زده شدم.
    از مطالبی که دیدم و خوندم بسیار لذت بردم. یکی از خوانندگان دائمی مطالب شما خواهم بود.
    سپاس فراوان
    سلام.بله،کاملا خاطرم هست.متشکرم از ابزار لطف تون.
    سلام بنده دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی هستم، میخوام مقاله ای در مورد تعارض زناشویی با منطق فازی ارائه بدم شما می تونید کمکم کنید هر هزینه ای باشه هم پرداخت میکنم حتی اسم شمارو به عنوان نویسنده اصلی مقاله ثبت می کنم،
    اگه کارگاهی در این مورد دارید بی زحمت اطلاع بدید.
    سپاسگزارم
    سلام. کیفور شدم از وبلاگتون. هر چی دنبال پروفایلتون می گردم نیست. اسمتون؟
    سلام.ممنون از اظهار لطف شما.بنده سید امین موسوی هستم.بزودی صفحه پروفایل را اضافه خواهم نمود.
    سلام
    آقای دکتر بی زحمت در مورد شبکه های عصبی هم مطلب بزارید به خصوص با SPSS
    سلام، من داده های چند مقوله ای تحت مدل gpcm را با دیدگاه بیزی تولید کرده ام، حالا میخوام پارامترهای مدل را برآورد کنم، باید از چه دستوری استفاده کنم؟ لطفا راهنمایی کنید
    سلام
    شما میتونید هم از نرم افزار MIRT که در این پست معرفی شده استفاده کنید و هم از بسته های نرم افزاری mirt و sirt در R.این انتخاب بستگی به تحلیل مدنظر شما دارد.
  • میلاد بختیاری
  • سلام من دانشجوی ارشد روانسنجی هستم برای موضوع سمینار به نرم افزار های روانسنجی نیاز دارم ایا میتونید منو راهنمایی کنید . تشکر پیشاپیش
    سلام
    دقیقا به چه چیزی نیاز دارید؟ اگر به لیستی از نرم افزارهای موجود نیاز دارید، به صفحه زیر و لینکهای موجود در اون مراجعه کنید:
    Psychometric software
  • میلاد بختیاری
  • سلام والا من به متن ترجمه شده نیاز دارم ایا هست یا باید از منبع انگلیسی استفاده کنم شماره من 09126595022 اگر در تلگرام یه لینک بسازید واقعا عالی میشه ممنون میشم

    سلام وقت بخیر من دانشجوی روانشناسی تربیتی هستم . تعدادی داده دارم که به صورت 0 و 1 هست مربوط به آزمون پیشرفت تحصیلی میخوام  با استفاده از نرم افزار r شاخصه های روانسنجی مدل irt  رو انجام بدم اماعلیرغم کوشش زیاد نتونستم این کار رو بکنم میخوام بدونم با نرم افزار mrit چطور اینکار رو کنم؟ ممنون میشم من رو راهنمایی کنید

    پاسخ:
    سلام
    متاسفانه دیگه نرم افزار MIRT که اینجا معرفی کردم در دسترس نیست و شما باید از بسته نرم افزاری mirt در برنامه R استفاده کنید. این بسته شاخصهای مختلفی برای بررسی برازش مدل با داده ها و پارامترهای IRT ارائه میده. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر لطفا از طریق ایمیل با بنده تمس بگیرید: sttest88@gmail.com
  • مسعود جعفری
  • نظرتون در مورد نرم افزار های بایلوگ یا استاتا چطور به نظر شما نرم افزارهای خوبی برای این حوزه هستند؟

     

    پاسخ:
    سلام

    بایلوگ که نرم افزار استاندارد برای تحلیل مدلهای تک بعدی IRT هست. نرم افزار Stata یک نرم افزار عمومی برای تحلیلهای آماری هست که بخشی برای تحلیلهای IRT هم داره. اگر قصدتون فقط IRT هست بنابراین همون بایلوگ تمام کارهایی که لازم دارید انجام میده.

    با عرض سلام و ادب 

    ببخشید آیا مفروضات مدلهای چندبعدی با مدلهای تک بعدی متفاوتن؟ در کل می‌خوام بدونم مفروضات مدلهای چندبعدی چی هستند؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

     

     

     

    پاسخ:
    مدلهای چند بعدی در واقع همون مدلهای تحلیل عامل تاییدی هستند. در حالت کلی، وقتی مفروضه تک بعدی بودن یعنی این که یک عامل واحد تعیین کننده احتمال پاسخ درست به سوالات هست برقرار نباشه ما به سراغ مدلهای چند بعدی میبریم. اینجا دیگه مفروضه استقلال موضعی (یعنی عدم وابستگی احتمال پاسخ یک سوال به یک سوال دیگه) بجای اینکه فقط برای یک عامل مطرح بشه، برای چند عامل مطرح میشه. بعبارت دیگه، احتمال پاسخ صحیح به یک سوال برای یک فرد با توانایی مشخص روی تمام عواملی که وجود داره، باید مستقل احتمال پاسخ صحیح به یک سوال دیگه باشه. توی مدلهای تک بعدی این فقط برای یک عامل تعریف میشد.
    محدودیت مدلهای تک بعدی این هست که فرض میشه احتمال پاسخ صحیح به یک سوال رو میشه فقط با یک عامل یا یک توانایی تعیین کرد. در حالیکه در عمل بیش از یک عامل در احتمال پاسخ صحیح تاثیر دارند. مثلا وقتی یک نفر به یک سوال ریاضی پاسخ میده فقط توانایی ریاضی اش نیست که در تعیین احتمال پاسخ صحیح تاثیر داره بلکه، مثلا، توانایی خواندن و درک مطلبش هم تعیین کننده هست. اینجا اقلا دو عامل بطور همزمان تعیین کننده احتمال پاسخ درست هستند و باید از مدلهای چند بعدی استفاده کرده. البته این رو هم باید به یاد داشته باشیم که لزوم استفاده از مدلهای چندبعدی باید تبیین بشه. یعنی باید شواهد کافی بر چندبعدی بودن ابزار یا آزمون داشته باشیم. این از طریق بررسی مواردی مثل خوبی برازش مدل با داده ها انجام میشه.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی