نرم افزار IRTEQ
|
|
۰ نظر
یکی از موارد مهم اجرایی در برگزاری آزمون ها، اطمینان از قابل مقایسه و تبدیل بودن نمرات آزمونهای مختلف با یکدیگر است. بدین صورت که از طریق روشهای آماری بتوان ترتیبی داد که نمرات آزمونها مختلف که در زمانهای مختلف برگزار شده اند و دارای سوالات متفاوتی هستند، بر روی یک مقیاس مشترک قرار بگیرند. این قرار گرفتن بر روی یک مقیاس مشترک می تواند منجر به دو ویژگی شود: تعویض پذیری (Interchangeability) نمرات و مقایسه پذیری (Comparability) نمرات.
مورد اول از طریق روشهای همترازسازی (Equating) و مورد دوم از طریق روشهای مقیاس پردازی (Scaling) قابل حصول است. در همترازسازی با دو نوع کلی همترازسازی افقی (Horizontal Equating) و همترازسازی عمودی (Vertical Equating) مواجه هستیم.در نوع اول، همترازسازی بر روی آزمونهایی انجام میشود که برای یک گروه با توانایی های همسان (مثلا یک سال تحصیلی خاص یا آزمون ورودی دانشگاه) طراحی و اجرا شده اند. در نوع دوم، همترازسازی بر روی آزمونهایی انجام میشود که در گروههای با توانایی های غیرهمسان (مثلا دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی) اجرا شده اند. روشها و تکنیک های محتلفی (تحت نظریه کلاسیک و سوال-پاسخ) برای همترازسازی وجود دارد که متناسب با آنها نرم افزارهای مرتبط نیز توسعه پیدا کرده اند. یکی از این نرم افزارها، نرم افزار IRTEQ (تحت ویندوز) است که امکانات مفیدی را داراست.
این نرم افزار همترازسازی تحت طرح گروههای ناهمسان با سوال مشترک را به روشهای زیر انجام میدهد:
ماژول آموزشی موسسه NCME درباره روشهای سنتی همترازسازی را می توانید از اینجا دریافت نمایید.
ماژول آموزشی موسسه NCME درباره روشهای همترازسازی مبتنی بر IRT را می توانید از اینجا دریافت نمایید.
مورد اول از طریق روشهای همترازسازی (Equating) و مورد دوم از طریق روشهای مقیاس پردازی (Scaling) قابل حصول است. در همترازسازی با دو نوع کلی همترازسازی افقی (Horizontal Equating) و همترازسازی عمودی (Vertical Equating) مواجه هستیم.در نوع اول، همترازسازی بر روی آزمونهایی انجام میشود که برای یک گروه با توانایی های همسان (مثلا یک سال تحصیلی خاص یا آزمون ورودی دانشگاه) طراحی و اجرا شده اند. در نوع دوم، همترازسازی بر روی آزمونهایی انجام میشود که در گروههای با توانایی های غیرهمسان (مثلا دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی) اجرا شده اند. روشها و تکنیک های محتلفی (تحت نظریه کلاسیک و سوال-پاسخ) برای همترازسازی وجود دارد که متناسب با آنها نرم افزارهای مرتبط نیز توسعه پیدا کرده اند. یکی از این نرم افزارها، نرم افزار IRTEQ (تحت ویندوز) است که امکانات مفیدی را داراست.
این نرم افزار همترازسازی تحت طرح گروههای ناهمسان با سوال مشترک را به روشهای زیر انجام میدهد:
- میانگین/میانگین (Loyd & Hoover, 1980 )
- میانگین/سیگما (Marco, 1977)
- میانگین/سیگما ی مقاوم (Linn, Levine, Hastings, & Wardrop, 1981)
- روشهای مبتنی بر منحنی آزمون (Haebara, 1980; Stocking & Lord, 1983)
ماژول آموزشی موسسه NCME درباره روشهای سنتی همترازسازی را می توانید از اینجا دریافت نمایید.
ماژول آموزشی موسسه NCME درباره روشهای همترازسازی مبتنی بر IRT را می توانید از اینجا دریافت نمایید.