اپسیلون

درباره سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری و اجتماعی

اپسیلون

درباره سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری و اجتماعی

۱۳ مطلب در اسفند ۱۳۹۱ ثبت شده است

AERA مخفف American Educational Research Association است. هدف اصلی این موسسهء پژوهشیِ ملی، تلاش برای ارتقاء دانش تعلیم و تربیت؛ تشویق به انجام پژوهشهای دانشگاهی  و علمی در زمینه های مرتبط با آموزش و نیز توسعه کاربرد پژوهش در ارتقاء کیفیت آموزش می باشد. این موسسه که در سال 1916 تاسیس شده است یکی از فراگیرترین و بزرگترین موسسات موجود در زمینه تحقیقات مرتبط با آموزش و تعلیم و تربیت است که هر ساله کنفرانسی را با همین نام (AERA) برگزار میکند.
EM:IP یا Educational Measurement: Issues and Practice  فصلنامه ای درباره سنجش و اندازه گیری آموزشی است که جامعهء هدف اصلی آن را دست اندرکاران و کاربران آزمونهای آموزشی تشکیل میدهد. علاوه بر این افراد می توان مدرسان،سیاست گذارن، کارکنان موسسات آموزشی و سایر افراد علاقه مند به سنجش و اندازه گیری در آموزش را زا مخاطبان این فصلنامه قلمداد نمود. هدف اصلی این فصنامه ایجاد زمینه ای برای فهم بهتر سنجش و اندازه گیری آموزشی توسط مدرسان و عموم مردم است تا  از این طریق بتوان اهمیت موضوعات کاربردی این حوزه را نشان داد. این فصلنامه از انتشارات موسسه NCME نیز هست. برای اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت این فصلنامه مراجعه نمایید.
در کتاب "مباحث نو در روانسنجی" که ترجمه ای است از کتاب Introduction to Classical and Modern Test Theory توسط دکتر ولی اله فرزاد و دکتر حسین زارع  و در سال 1388 بوسیله نشر آییژ به چاپ رسیده است، برای عبارت "Item Response Theory" معادل فارسی "نظریه پاسخِ سوال " یا "نظریه پاسخ سوال" در نظر گرفته شده است. این نکته باعث شد تا به بحثی در این باره بپردازم. این بحث به این دلیل مهم است که فارغ از مباحث تخصصی ترجمه، چنانچه اشکالی در انتقال مفاهیم و موضوعات از زبان اصلی به فارسی رخ دهد، این اشکال نه تنها باعث مخدوش شدن یادگیری بلکه باعث انحراف مفهوم درک شده از موضوع خواهد شد. علاوه بر این،ترجمه عبارات و اسامی کلیدی هر حوزه می تواند هویت موضوعی و کاربردی آن حوزه را تغییر دهد. در رابطه با عنوان "نظریه پاسخِ سوال" یا "نظریه پاسخ سوال" می توان به نکات زیر اشاره نمود:
اول) درباره عبارت Item Response Theory باید گفت که این اصطلاحی بود که اولین بار لرد درکتاب 1980 خود به آن اشاره کرد و از آن برای نامیدن گستره ای از روشهای نوین در حوزه سنجش و اندازه گیری استفاده نمود. در واقع، این نامگذاری مبتنی بر اصطلاح بنیادی این حوزه یعنی Item Characteristic Curve (منحنی (خم) ویژه سوال) است که اولین بار توسط تاکر (1946) برای نشان دادن رابطه بین احتمال پاسخ درست یک سوال و یک اندازه (متغیر) مستقل بکار برده شد. از آنجاکه هدف اصلی این حوزه جدید مطالعه عملکرد آزمودنی ها در مواجهه با سوال یا مجموعه ای از سوالات بود، عنوان Item Characteristic Curve Theory یا نظریه منحنی (خم) ویژه سوال به مفاهیم و نظریه پردازی ها در این حوزه اطلاق شد. از سوی دیگر، بنظر میرسد لازارسفِلد (1950) اولین کسی بود که در مطالعات خود درباره نگرش سنجها از عنوان Latent Trait Theory (نظریه خصیصه مکنون) استفاده کرد. در همین زمینه، همبلتون و سوامیناتان (1985) در معرفی تاریخچه نظریه IRT بیان میکنند:
نرم افزار آماری R یک نرم افزار متن باز است که به صورت رایگان در اختیار همه قرار دارد.برخلاف سایر نرم افزارهای آماری متداول مانند SPSS که گستره وسیعی از تحلیلهای آماری به صورت سیستم پنجره ای و به راحتی قابل دسترس هستند،در نرم افزار R برای هر تحلیل خاص یک بسته نرم افزاری توسط پژوهشگران نوشته شده و در اختیار سایرین قرار داده می شود.به عبارت دیگر،این نرم افزار یک محیط برنامه نویسی آماری است که با استفاده از بسته های نرم افزاری از پیش توسعه یافته می توانید به گسترع وسیعی از تحلیلها (بسیار بیشتر از نرم افزارهایی مانند SPSS9 دسترسی داشته باشید.نکته اینجاست که به دلیل محیط مبتنی بر برنامه نویسی در R،برای استفاده از بسته های نرم افزاری نیز باید از کدهای ارائه شده در بسته نرم افزاری استفاده نمایید.
در حال حاضر نرم افزار R به صورت گسترده توسط پژوهشگران حوزه سنجش و اندازه گیری برای انجام پژوهشها و تحلیلهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد که در بسیاری از موارد بسته های نرم افزاری آنها نیز از طریق خزانه بسته های نرم افزاری R در اختیار عموم قرار میگیرد.در سایت زیر می توانید به لیستی از بسته های نرم افزاری موجود مرتبط با تحلیلهای سنجش و اندازه گیری (بویژه روانسنجی) تحت نرم افزار R دسترسی پیدا کنید

Psychometrics in R

SmartPLS نرم افزاری منعطف به همراه رابط گرافیکی برای تحلیل مدل معادلات ساختاری مبتنی بر روش حداقل مجذورات جزئی (Partial Least Square) است.این روش جایگزین تحلیل های متداول مدل معادلات ساختاری مبتنی بر ساختار کوواریانس است هنگامی که مفروضه های مدل معادلات ساختاری برقرار نباشد.بعلاوه، این نرم افزار امکان تحلیل مدلهای ساختاری تکوینی (Formative measurement models) را نیز داراست. جهت دریافت این نرم افزار و اسناد مرتبط باید در سایت این نرم افزار ثبت نام نمایید.سپس می توانید نرم افزار را به همراه کد فعال سازی (که معمولا محدود به چند ماه است) را دریافت نماید.چنانچه اعتبار کد فعال سازی به پایان رسید می توانید کد جدید را مجددا از سایت نرم افزار درافت نمایید.
برای اطلاعات بیشتر درباره مفروضه های تحلیل مدل معادلات ساختاری،این مقاله را ملاحظه کنید.
برای اطلاعات بیشتر درباره تحلیلهای مبتنی بر حداقل مجذورات جزیی،این مقاله را ملاحظه کنید.
برای مطالعه بیشتر درباره مدل های تکوینی،این مقاله را ملاحظه کنید.
برای نمونه ای از مقالات انجام شده با نرم افزار Smartpls، این مقاله را ملاحظه کنید.
Sem_stats یک فایل Excel حاوی توابعی برای محاسبه آزمون تفاوت خی دو،RMSEA و فاصله اطمینان آن،ضریب اعتبار مرکب (Composite Reliability)،ضریب آلفای کرونباخ،متوسط واریانس استخراج شده (Average Variance Extracted or AVE) برای متغیر مکنون  و برخی محاسبات ویژه دیگر مرتبط با تحلیلهای مدل معادلات ساختاری
این فایل را می توانید از اینجا دریافت کنید
TAP یک نرم افزار تحت ویندوز برای تحلیل آزمون و سوال.از امکانات این نرم افزار می توان به انجام تحلیلهای مربوط به آزمودنی مانند درصد پاسخ صحیح،نمره کل و فاصله اطمینان؛تحلیهای مربوط به آزمون و سوال مانند شاخصهای تمیز،دشواری و ضریب اعتبار و نیز تحلیل گزینه های سوال برای سوالات چند گزینه ای اشاره کرد.این نرم افزار ابزار مفیدی است برای تدریس مفاهیم کاربرد نظریه کلاسیک اندازه گیری.
راهنمای کاربر نرم افزار
راهنمای مدرس نرم افزار
دانلود نرم افزار
JEM یا Journal of Educational Measurement یک فصلنامه تخصصی درباره سنجش و اندازه گیری آموزشی است.این نشریه مقالات پژوهشی درباره سنجش و اندازه گیری، گزارش درباره ابزارهای جدید سنجش و اندازه گیری،مرور و نقد انتشارات جدید در حوزه سنجش و اندازه گیری به همراه گزارشهای مربوط به کاربردهای نوآورانه در سنجش و اندازه گیری را منتشر می نماید.بطور کلی،این نشریه تلاش دارد تا سلایق مخاطبان مشغول در حوزه های کاربردی و نظری حوزه سنجش و اندازه گیری آموزشی را جلب نماید. این فصلنامه از انتشارات موسسه NCME است. برای اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت این نشریه مراجعه کنید.
IRT-Lab نرم افزاری برای آموزش مبانی IRT است که امکان تولید منحنی های ویژه و تابع آگاهی برای سوال و تست،توابع درست نمایی و تولید داده های شبیه سازی شده برای داده های دو و چند ارزشی فراهم می نماید.
راهنمای نرم افزار
دانلود نرم افزار
NCME که اختصار National Council on Measurement in Education هست،یکی از معتبرین نهادهای مربوط به حوزه سنجش و اندازه گیری است که هر ساله کنفراسی را تحت همین عنوان برای بررسی جدیدترین پیشرفتها و چالشهای حوزه سنجش و اندازه گیری برگزار می کند.این موسسه منتشر کننده دو مجله معتبر در حوزه سنجش و اندازه گیری تحت عنوان Journal of Educational Measurement و Educational Measurement: Issues and Practice نیز می باشد.این سایت حاوی اطلاعات مفیدی برای علاقه مندان است.به عنوان مثال می توان به بخش سری مباحث آموزشی در اندازه گیری آموزشی (ITEMS) اشاره کرد که حاوی مطالب آموزشی متنوعی درباره سنجش و اندازه گیری آموزشی است.برای اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت موسسه مراجعه نمایید.