می توان گفت که با ظهور و ابداع نظریه سوال-پاسخ روشها و تکنیک های جدیدی برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از اجرای آزمونها فراهم شد. این نظریه با توجه به چارچوبی که مبتنی بر آن است امکان همترازسازی و ارتباط دادن آزمونها، بررسی سوگیری سوال و تست و نیز زمینه ای برای ساختن آزمونهای بهتر و دقیق تر را فراهم نمود. در مدلهای اولیه نظریه سوال-پاسخ، چنین فرض میشد که عامل زیربنایی عملکرد آزمونی در تست یا آزمون، تک بعدی است بدین معنی که تنها یک توانایی می توان برای توصیف روابط بین سوالها و عملکرد فرد در آزمون بکار رود. اما با توسعه این نظریه و نیز سهولت پیاده سازی مدلهای پیچیده تر، مدل ها و روشهای آماری مبتنی بر در نظر گرفتن عوامل زیربنایی متعدد (چند بعدی) برای تحلیل آزمون ها نیز ارائه شد که تحت عنوان نظریه سوال-پاسخ چند بُعدی( Multidimensional Item Response Theory or MIRT ) شناخته می شوند. در حال نرم افزارهای متعددی برای تحلیل داده های مبتنی بر نظریه سوال-پاسخ چند بعدی وجود دارد که هر کدام دارای نقاط قوت و ضعف هستند.