اپسیلون

درباره سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری و اجتماعی

اپسیلون

درباره سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری و اجتماعی


این مطلب توسط خانم دکتر مقدم برای این سایت تهیه و ارسال شده. با تشکر ویژه از ایشان بابت این مطلب مفید.



وقتی هدفِ سنجش، ارزشیابی یادگیرندگان و بررسی جنبه های خاصی از مهارتهای از پیش تعیین شده است، تحلیل خرده شایستگیها ضروری به نظر میرسد. از این رو، هدف سنجش تشخیصی شناختی هدایت آزمون سازان به منظور ساخت آزمونهایی است که قادر به ارائه چنین نتایجی باشند. در این روش به جای توجه به سنجش پیامدهای یادگیری بر سنجش برای یادگیری و سنجش به عنوان فرایند یادگیری تاکید میشود. سنجش تشخیصی شناختی، چارچوب نظری جدیدی در زمینه اندازه گیری آموزشی و روانی است که به جای رتبه بندی آزمودنیها بر اساس نمرات به دست آمده از آزمون، گزارش خرده نیمرخ تسلط آزمودنی در مهارت های مختلف را به منظور ارائه بازخورد تشخیصی تکوینی ارائه میدهد. اگرچه آزمونهای مرسوم برای درجه بندی و رتبه بندی عملکرد آزمودنی در آزمون تهیه شده اند، ولی آنها اطلاعات تشخیصی مفیدی در مورد عملکرد آزمودنیها ارائه نمیدهند. سنجش تشخیصی شناختی، اطلاعات مفصلی در مورد نقاط قوت و ضعف آزمودنیها در ساختار خاص دانش و مهارتهای مدنظر آزمون ساز تدارک میبیند به گونه ای که آزمودنیها میتوانند به دلایل موفقیت یا شکستشان در سوالی خاص پی برده و عملکرد آتی خود را بهبود بخشند.


متن کامل به همراه فایل داده ها و کدهای تحلیل را می توانید از   اینجا (حجم: 1.01 مگابایت) دریافت کنید.

IRT

R

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی