اپسیلون

درباره سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری و اجتماعی

اپسیلون

درباره سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری و اجتماعی

مطالعات شبیه سازی در IRT نقشی کلیدی در بررسی ویژگیهای پارامتریک مدلهای موجود و نیز تکنیکهای مرتبط دارد. دلیل این امر هم این است که در استفاده از و تحلیل داده های واقعی، مقدار حقیقی پارامترهای مدل (مثلا پارامترهای سوال مانند ضریب دشواری یا تمیز) در دسترس نیست و بنابراین امکان بررسی دقت روش برآورد پارامتر وجود ندارد.

در مطالعات شبیه سازی سعی می شود تا حد امکان شرایط واقعی مدل سازی شده و بر مبنای آن داده های تصادفی تولید شود. سپس با تحلیل این داده های تولید شده و نیز اطلاع از مقادیر حقیقی پارامترها، میتوان درباره دقت و کارکرد روش برآورد پارامتر قضاوت کرد. این پارامترها محدود به ویژگیهای سوال نمی شوند و گستره وسیعی از پارامترها را در می گیرد از جمله پارامتر توانایی، خطای اندازه گیری، پارامترهای همترازسازی و ....

علاوه بر امکان تولید چنین داده هایی در نرم افزارهای آماری مانند R، نرم افزارهای دیگری نیز وجود دارد که برای استفاده از آنها نیازی به دانستن تکنیکهای برنامه نویسی نیست. یکی از بهترین نرم افزارهای رایگان موجود، نرم افزار WinGen است که توسط Han در دانشگاه ماساچوست در امهرست (University of Massachusetts,Amherst) تهیه شده است. برخی از ویژگیهای مهم این نرم افزار به قرار زیر است:


  1. تولید داده براساس مدلهای تک بعدی 1 تا 3 پارامتری لجستیک و نرمال
  2. تولید داده براساس مدلهای ناپارامتریک
  3. تولید داده براساس مدلهای تک بعدی چند ارزشی
  4. تولید داده براساس مدل سه پارامتری لجستیک چند بعدی جبرانی 
  5. تولید داده برای مطالعات DIF و IPD یا Item Parameter Drift
علاوه برا این ها، WinGen امکان تولید چندین فایل داده برای مطالعات شبیه سازی متناسب با بسیاری از نرم افزارهای تخصصی موجود مانند BILOG-MG و یا MULTILOG را داراست.

برای دریافت نرم افزار، فایل راهنما و اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه کنید.

IRT

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی