نرم افزار IRTEQ
|
|
۰ نظر
یکی از موارد مهم اجرایی در برگزاری آزمون ها، اطمینان از قابل مقایسه و تبدیل بودن نمرات آزمونهای مختلف با یکدیگر است. بدین صورت که از طریق روشهای آماری بتوان ترتیبی داد که نمرات آزمونها مختلف که در زمانهای مختلف برگزار شده اند و دارای سوالات متفاوتی هستند، بر روی یک مقیاس مشترک قرار بگیرند. این قرار گرفتن بر روی یک مقیاس مشترک می تواند منجر به دو ویژگی شود: تعویض پذیری (Interchangeability) نمرات و مقایسه پذیری (Comparability) نمرات.
مورد اول از طریق روشهای همترازسازی (Equating) و مورد دوم از طریق روشهای مقیاس پردازی (Scaling) قابل حصول است. در همترازسازی با دو نوع کلی همترازسازی افقی (Horizontal Equating) و همترازسازی عمودی (Vertical Equating) مواجه هستیم.
مورد اول از طریق روشهای همترازسازی (Equating) و مورد دوم از طریق روشهای مقیاس پردازی (Scaling) قابل حصول است. در همترازسازی با دو نوع کلی همترازسازی افقی (Horizontal Equating) و همترازسازی عمودی (Vertical Equating) مواجه هستیم.